Blog HR

Termometar s oznakom K 92023 ima ključnu ulogu u praćenju stanja motora mjerenjem temperature rashladne vode i ulja za podmazivanje u motoru ZV40/48. Precizno očitanje temperature presudno je za sprječavanje pregrijavanja, razgradnje ulja i mehaničkih naprezanja. Dizajniran za izdržljivost i točnost, ovaj termometar omogućuje trenutačnu povratnu informaciju za operatere i tehničare, što omogućuje rano otkrivanje nepravilnosti. Njegova robusna konstrukcija jamči pouzdanost i u najzahtjevnijim toplinskim uvjetima industrijskih i brodskih primjena.

Dvostruki indikator protoka s oznakom K 84467 specijalizirani je uređaj za nadzor koji se koristi u dizelskom motoru ZV40/48 za vizualnu potvrdu prisutnosti i smjera protoka tekućine. Ugrađen u ključne krugove podmazivanja ili hlađenja, ovaj je dio neophodan za otkrivanje poremećaja ili začepljenja u stvarnom vremenu. Njegovo prozirno kućište ili ugrađeni pokazivači protoka pružaju trenutačnu povratnu informaciju, čime se povećava učinkovitost održavanja i sigurnost rada. Zahvaljujući dvostrukoj funkciji ulaza/izlaza, omogućuje precizniju dijagnostiku i osigurava optimalne uvjete protoka u vitalnim sustavima motora.

Zašto ublažavanje posljedica više nije dovoljno – vrijeme je za sustavnu otpornost

Autor: dr. sc. Nenad Končar, dipl. ing.
Datum: 2. svibnja 2025.

Španjolska i Portugal traže uzrok – ali društvo traži rješenje

Nakon što je gotovo 60 milijuna ljudi ostalo bez električne energije u povijesnom nestanku struje 28. travnja 2025., španjolski premijer Pedro Sánchez izjavio je da su dva glavna prioriteta:

  1. obnova sustava, i
  2. utvrđivanje uzroka.

No ono što mediji iz cijelog svijeta bilježe, jest da ovaj blackout nije bio samo tehnička anomalija – bio je to stres test društva.

Više od tehničke greške: Društvena ranjivost bez struje

U samo nekoliko sati, došlo je do:

  • zatvaranja bolnica i hitnih službi bez backup sustava,
  • nestanka signala za mobilne mreže i internetske backbone sustave,
  • kaosa u prometu, trgovinama, javnom prijevozu,
  • i što je najgore – potpunog informativnog sloma.

Ovo nije bio samo kolaps infrastrukture – ovo je bio pad povjerenja u sposobnost države da osigura temeljne funkcije.

Mitigacija je dobra – ali nije dovoljna

Hitna pomoć, agregati i međunarodna pomoć iz Francuske i Maroka donekle su ublažili posljedice. No pitanje ostaje:

Zašto ključne točke nisu imale vlastite izvore otpornosti?

Zašto svaka bolnica, zračna luka, podatkovni centar i sjedište civilne zaštite nema mikromrežu s baterijskim backupom + protuhavarijskim dizel generatorom (emergency diesel generator)?

Rješenja postoje – ali nisu implementirana

Adriadiesel već nudi sustave koji:

  • koriste second-life baterije iz EV vozila,
  • isporučuju energiju u milisekundi u trenutku ispada,
  • omogućuju neovisno napajanje u trajanju od više sati ili dana,
  • automatski se uključuju i balansiraju frekvenciju i napon.

Ovi sustavi već se koriste u zračnim lukama, gradskim postajama i telekom čvorištima — no njihova prisutnost mora postati pravilo, a ne iznimka.

Politička volja mora pratiti tehničku dostupnost

I dok se vlade fokusiraju na uzroke, industrija mora fokus prebaciti na otpornost.
Nestanak struje nije pitanje ako, nego kada – a svaki grad i institucija trebaju:

  • backup rješenje,
  • mikromrežu,
  • jasan protokol za samostalni rad.

Kontakt

Adriadiesel surađuje s:

  • gradovima i županijama,
  • operatorima mreže,
  • kritičnom infrastrukturom (zdravstvo, promet, IT sektor).

Kontakt: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Zajedno možemo učiniti da sljedeći blackout ne bude kolaps – nego samo izazov koji je već riješen.

Mitigacija kolapsa mreže na Pirenejskom poluotoku – i zašto to mora postati standard

Autor: dr. sc. Nenad Končar, dipl. ing.
Datum: 2. svibnja 2025.

Kolaps sustava — ali ne za sve

Kad je 28. travnja 2025. elektroenergetska mreža Španjolske i Portugala kolabirala u svega nekoliko sekundi, životi su stali. No neki sustavi nisu pali.

Kako je izvijestila AENA, državna agencija koja upravlja španjolskim zračnim lukama, rezervno napajanje omogućilo je neometan rad terminala čak i usred najveće energetske krize u povijesti Iberijskog poluotoka.

I nije bila jedina:

  • bolnice,
  • telekom čvorišta,
  • podatkovni centri

    — u mnogim slučajevima nastavili su funkcionirati zahvaljujući lokalnim mikromrežama i baterijskim sustavima + prutohavarijskim dizel generatorima (emergency diesel generators).

Što nas je spasilo – i zašto to još nije svugdje?

Baterije i mikromreže više nisu "dodatak" – nego osnovna sigurnosna infrastruktura za svijet u kojem:

  • obnova nakon ispada traje satima,
  • centralizirani sustavi imaju granice,
  • a električna energija postaje digitalni “kisik” svake usluge.

Sustavi koji su imali lokalnu kontrolu, akumulaciju i mogućnost otcjepljenog rada (islanding), nastavili su raditi.
Oni koji nisu – utonuli su u mrak.

Koliko bi to zapravo koštalo – ako se želi izbjeći mrak sljedeći put?

Za cijenu manju od 10% štete nastale kolapsom, moguće je postaviti:

  • mikromreže oko svih kritičnih točaka (bolnice, postaje, zračne luke),
  • lokalne baterijske sustave za balansiranje i black-start,
  • pametnu infrastrukturu za automatsko otcjepljenje i oporavak.

Usporedba:
Šteta samo u Španjolskoj: 1,6 milijardi €
Cijena postavljanja 1000 mikromreža s baterijama: < 1 milijarda €

Od reakcije prema otpornosti

Umjesto da nastavimo reagirati nakon ispada, vrijeme je za novu logiku:

  • Mreža više nije jedan entitet – već mreža mikromreža.
  • Svaki grad, svaka luka, svaki veći servis treba svoj izvor otpornosti.
  • A to su baterije, inverteri, pametni sustavi i lokalna automatika.

Adriadiesel nudi rješenje

Naši kontejnerski sustavi:

  • koriste reciklirane EV baterije (second-life),
  • pružaju snagu u milisekundi,
  • rade kao dijelovi mikromreže ili kao samostalne jedinice,
  • omogućuju black-start u izolaciji.

Tehnička infrastruktura koja je jučer bila luksuz, danas je temeljna sigurnost.

Zaključak: Svaka zajednica treba svoj plan B – a to je mikromreža

Kolaps na Pirenejima pokazao je tko je bio spreman, a tko nije.
Sljedeći put ta razlika može značiti više od samo prekinute usluge — može značiti zaštitu života, zdravlja i nacionalne sigurnosti.

Kontakt

Adriadiesel je spreman pomoći u planiranju, opremanju i implementaciji mikromreža i baterijskih sustava za:

  • gradove, općine i regije,
  • zračne luke i luke,
  • bolnice i podatkovne centre.

Kontakt: Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite.

Stranica 33 od 215